Doprava v Bratislave

Autor: Pedro Oravec | 5.6.2013 o 12:30 | (upravené 5.9.2013 o 1:11) Karma článku: 10,34 | Prečítané:  2079x

Stav bratislavskej dopravy je katastrofálny. Za tento stav však nenesú zodpovednosť obyvatelia Bratislavy. Nie, ľudia nie sú zlí. Len za málo z toho, čo je v tomto meste na zaplakanie, sú vinní jeho obyvatelia. Práve mesto musí vytvoriť podmienky na slušný civilizovaný život ľudí. Netreba vymýšľať žiadnu teplú vodu. Je potrebné inšpirovať sa kdekoľvek vo svete, kde to funguje. Netreba predsa chodiť ďaleko, české mestá, ale i Viedeň, sú tu za rohom, a tam to funguje.

Takisto nie je možné donekonečna argumentovať nedostatkom financií. Po prvé, máme tu neďaleko Viedeň, ktorá si (aj a najmä z európskych peňazí) stavia novú obrovskú Hlavnú stanicu, ktorá si priebežne rekonštruuje desiatky (a možno stovky) kilometrov metra, S-bahnu a električkových tratí, ktorá vo veľkom a kvalitnom štýle opravuje stanice metra (napríklad Karlsplatz) a rozširuje sieť metra (napríklad U2). Prečo to ide tam a prečo to nejde tu? A po druhé, v hereckom povolaní sa hovorí, že „schopnosť presadiť sa patrí k hereckému talentu“. Dovolím si to parafrázovať: „Schopnosť zaobstarať finančné prostriedky na udržanie a rozvoj mesta je súčasťou schopnosti riadiť mesto“. Ak nie sú primátor a poslanci magistrátu schopní zabezpečiť prostriedky ani na štandardný chod mesta, na financovanie základných funkcií a civilizovanej úrovne mesta, tak čo chcú vo svojich funkciách dosiahnuť?

Základným problémom Bratislavy je doprava na jej území. Mesto preto musí vytvoriť civilizované podmienky pre dopravu, a to mimo dopravy individuálnej, s dôrazom na pešiu dopravu (chodníky), cyklistickú dopravu (cyklotrasy) a hromadnú dopravu (civilizovanú, funkčnú a fungujúcu koľajovú dopravu). Ak sa mesto začne správať k svojim obyvateľom civilizovane, aj obyvatelia sa budú správať civilizovane. Ak sa nebude dať chodiť po chodníkoch, ak sa nebude dať jazdiť na bicykli, a ak sa nebude rozvíjať hromadná doprava, ľudia sa budú správať tak, aké podmienky im mesto vytvorilo, a budú používať autá.

Nadviažem na to, čo som písal minule o chodníkoch a parkovaní áut na chodníkoch v Bratislave:

Nemalo by sa pokračovať ani v doterajšej praxi, že si niektoré inštitúcie urobili z chodníka pred svojím sídlom parkovisko. Takými sú napríklad fakulty Slovenskej technickej univerzity v okolí Námestia Slobody, ale aj Slovenský rozhlas a iné. Tieto inštitúcie by mali jasne a jednoznačne odlíšiť, čo je chodníkom a čo je ich parkoviskom (v prípade, ak sú schopné preukázať svoje vlastníctvo daného územia) a toto rozlíšenie trvalo rešpektovať.

Je nevyhnutné vytvoriť a udržovať sieť zmysluplných chodníkov, čím by sa mohla značná časť individuálnej automobilovej dopravy presunúť práve k pešej doprave. V celom meste by sa mala zaviesť absolútna prednosť pešej dopravy rekonštrukciou, revitalizáciou, racionalizáciou a udržovaním zmysluplných chodníkových trás.

Je potrebné obnoviť a pravidelne a systematicky udržovať roky neobnovované a v podstate už neexistujúce vodorovné dopravné značenie, najmä neexistujúce a neobnovované priechody pre chodcov. Na území takmer celého mesta je potrebné opraviť a udržovať zdevastované obrubníky chodníkov.

Treba niečo urobiť aj s absurdným stavom, kedy ani z jedného bratislavského mosta nie je možné dosiahnuť po chodníku plynulo Petržalku. Most SNP vyvádza pešiu dopravu na jednej strane veľkým oblúkom k Auparku a na druhej strane k Inchebe, ale nie je možné po ňom peši pokračovať priamo na Panónsku cestu do Petržalky. Starý most vyvádza pešiu dopravu do útrob Sadu Janka Kráľa alebo na hrádzu. Úplne absurdná situácia nastala na novom moste Apollo, kde sa podarilo niečo, čo nemá obdobu: postavil sa nový most, z ktorého sa dá zísť na petržalskej strane iba na hrádzu, hoci je vzdialený pár metrov od Ekonomickej univerzity a Ovsišťa. A rovnako je to aj na Prístavnom moste. Pritom zo Šafárikovho námestia by bol okraj sídliska Petržalka (Muchovo námestie, Bosákova) v pešej dostupnosti 10 minút, ak by boli k dispozícii ulice (a teda aj chodníky), a nielen cesty.

Mala by sa opraviť rozbitá dlažba v centre mesta a vyvodiť dôsledky voči osobám, ktoré sú za tento stav zodpovedné. Taktiež by sa mal riešiť rad nezmyslov, nedokončených a nezmyselných situácii v pešej doprave v meste, napríklad strašidelný stav nábrežia medzi Mostom SNP a River Parkom a medzi River Parkom a Karlovou Vsou, nezmyselné kľučky chodníkov nábrežia pri osobnom prístave, špinavé zanedbané podchody na Zochovej ulici (nie iba nič neriešiace kozmetické úpravy), na Trnavskom mýte a ďalšie v Petržalke, na Bajkalskej ulici a pod., ako aj nefunkčné eskalátory, prípadne eskalátory vypínané mimo špičky.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Rád si z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?