Parkovanie na chodníkoch

Autor: Pedro Oravec | 30.5.2013 o 13:20 | (upravené 5.9.2013 o 1:12) Karma článku: 10,15 | Prečítané:  2110x

Tisíce áut stojacich na chodníkoch a nerešpektujúcich ani vyhláškových 1,5 metra voľného chodníka je stav, ktorý nezažijete snáď nikde na svete okrem Bratislavy. Nielen v Európe, ale ani v Bangkoku.

Myslím si, že základným predpokladom vrátenia pešej dopravy v Bratislave k normálnemu stavu je dosiahnuť v legislatíve - zmenou zákona o cestnej premávke - zákaz parkovania áut na chodníkoch, tak, aby zo zákona bola úplne a definitívne vylúčená akákoľvek možnosť státia (parkovania) áut na chodníkoch. Chodník patrí chodcom a nie autám. Parkovisko nie je chodník. Chodník nie je parkovisko.

Rovnako tak trávnik a park nie je parkovisko. A to ani zničený trávnik. Auto môže v civilizovaných krajinách parkovať iba v označenom a vymedzenom parkovacom boxe. Nikde inde a za žiadnych (inak bežných) okolností. Za parkovanie na chodníku, resp. na trávniku a za prípadné zničenie trávnika by sa mali bezohľadní vodiči bezohľadne sankcionovať. Nič iné neostáva, iba aktívna obrana.

V pešej doprave by sa mohlo iba napodobniť to, čo funguje v civilizovanom svete. Nie je to žiadna veda, je to úplne elementárne. Základnou myšlienkou tohto riešenia je, že by sa mala optimalizovať šírka chodníkov v celom meste. Chodníky by mali zodpovedať príslušnej štátnej norme (STN 73 6110). Nie je únosné, aby chodníky v oblastiach, kde nie je pohyb chodcov, mali sedem a viac metrov, a v oblastiach, kde je vysoký pohyb chodcov, mali jeden meter (prípadne aby na tom jednom metri ešte parkovali autá). Tam, kde je to potrebné, treba ponechať šírku chodníka hoci aj sedem metrov, prípadne ho aj rozšíriť, Ale tam, kde je to únosné, zvážiť zúženie chodníka a vytvorenie zelených plôch, prípadne parkovacích miest, ale vždy tak, aby to zároveň nebolo na ujmu bezpečného a pohodlného pohybu chodcov po chodníkoch. Každý chodník by mal byť jasne výškovo alebo aj farebne odlíšený od cesty, resp. od cyklochodníka.

Parkovacie miesta by mali byť zriadené až po optimalizácii šírky chodníka určeného výlučne pre chodcov spravidla v štruktúre dve alebo tri parkovacie boxy prerušené zeleňou, resp. stromom. Medzi chodníkom a cestou by mal byť vytvorený jasne výškovo a farebne od chodníka i od cesty odlíšený cyklochodník.

Rozhodne však toto riešenie nepredpokladá skosené hrany chodníkov na uľahčenie výjazdu áut kvôli parkovaniu na chodníku alebo na časti chodníka. Toto jednoznačne nie. Vždy by malo byť absolútne jasné, čo je cesta, čo je parkovací box, čo je chodník a prípadne čo je cyklotrasa. Ak sa toto riešenie nezrealizuje, akékoľvek iné riešenie bude iba ilúziou riešenia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Rád si z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?