Križovatka Rusovská - Jantárová

Autor: Pedro Oravec | 14.8.2013 o 18:17 | (upravené 25.9.2013 o 17:53) Karma článku: 5,39 | Prečítané:  1219x

Ak by sa malo vymenovať iba päť miest v Bratislave, kde by bolo potrebné vykonať dopravné a urbanistické nápravy, tak oblasť Rusovskej cesty od Wolkrovej po Námestie Hraničiarov by medzi tými piatimi určite bola. Je to 40 ročný relikt a svedectvo neschopnosti komunistov aj tých druhých vyriešiť kúsok mesta zmysluplne a bezpečne.

Doprava: Vyústenie Jantárovej cesty na Rusovskú cestu je úplne nedomyslené, rizikové, nebezpečné. Chodci (a cyklisti): od Námestia hraničiarov až po Vlastenecké námestie nie je žiaden priechod cez cestu, napriek tomu, že je tu križovanie s chodníkmi a cyklochodníkmi vedúcimi okolo oboch strán Chorvátskeho ramena. Dokonca ani žiadne chodníky okolo Rusovskej cesty (mimochodom, chodníky nie sú ani okolo Jantárovej cesty...). MHD: Provizórne zastávky na oboch stranách Rusovskej cesty pri Vlasteneckom námestí, najmä smerom na Námestie hraničiarov, kde sa nastupuje do autobusov už desiatky rokov z provizórnych panelov. Celková situácia: Katastrofa.

Pár fotiek, aby sme vedeli, kde sa nachádzame (sú z marca 2013, ale realita sa nezmenila):

DSCF0341.jpg

DSCF0348.jpg

DSCF0355.jpg

DSCF0361.jpg

Pretože celá problematika má už pomerne dlhú históriu, obmedzím sa v tomto blogu iba na opísanie aktuálnej situácie tak, ako mi je známa: Podľa ostatných informácií krajského dopravného inšpektorátu (KDI) z júla 2013 je situácia aktuálne takáto: Investor Petržalka City prisľúbil v územnom konaní vybudovať križovatku Jantárová/Rusovská ako riadenú cestnou svetelnou signalizáciou (CSS) aj s priechodmi.

Investor sa však teraz vyhýba vybudovaniu tejto križovatky ako riadenej cestnou svetelnou signalizáciou a odkladá vybudovanie križovatky Jantárová/Rusovská v tejto etape jeho stavby. Investor teraz iba prisľúbil vybudovanie križovatky, ale len v prípade, ak nedôjde k zmene v nosnom systéme MHD (I. a II. etapa). Argumenty investora sú, že sa vraj mení celková situácia nosného systému MHD.

Správnym orgánom je Magistrát hl. m. SR Bratislavy a záleží iba na tom, ako rozhodne vecne a miestne príslušný stavebný úrad. KDI údajne stále trvá na vybudovaní priechodu v jeho definitívnom umiestnení a samozrejme požaduje aj naďalej CSS v predmetnom uzle s prihliadnutím na intenzity a nárast dopravy, pretože k druhej etape výstavby NS MHD tak skoro nedôjde.

Okrem toho je podľa KDI mostný objekt cez Chorvátske rameno ako aj priľahlé chodníky v havarijnom stave.

Aktuálne existujú dva varianty riešenia situácie investorom Petržalka City, pričom obidva varianty nepočítajú s vybudovaním križovatky, ale iba s vytvorením priechodov v tomto území. S variantom bližšie ku križovatke (1. návrh) nesúhlasí Magistrát, pretože ako neriadený priechod nevyhovuje kapacitne a je blízko križovatky. 2. návrh priechodu je podľa KDI vcelku v poriadku, aj keď ide o tiež dosť výrazný posun mimo trasovania s nadchádzkou.

1. návrh:

1.JPG

2. návrh:

2.JPG

 

Aktualizácia stavu (25.9.2013):
Na pracovnom rokovaní dňa 19.06.2013 na Miestnom úrade mestskej časti Bratislava-Petržalka zástupca Petržalka City povedal, že I. etapa NS MHD nebude ukončená obratiskom, ale priamymi slepými koľajami. Petržalka City ako investor bude realizovať finálnu podobu križovatky aj s cestnou svetelnou signalizáciou (CSS) až v II. etape výstavby. Táto etapizácia bola údajne dohodnutá aj na hl.m. SR BA (Ing. Čurná, Ing. Schlosser), pretože by údajne bolo „nezmyselné“ robiť križovatku do finálnej podoby, pretože sa robí len I. etapa Petržalka City. Predložil ideový návrh možného riešenia priechodu, a to buď priechod pre chodcov, ktorý by bol umiestnený takmer v križovatke Rusovská cesta – Jantárová cesta, alebo priechod, ktorý bol umiestnený cca 40m za drevenou lávkou pozdĺž komunikácie.
Zároveň však povedal, že sa križovatka Rusovská cesta – Jantárová cesta bude meniť už v I. etape NS MHD, ale odmietol komplexné riešenie križovatky v I. etape.


Záver:
Investor predloží na posúdenie dva varianty riešenia priechodu pre chodcov a to:
1. Priechod pre chodcov v polohe finálnej podoby križovatky riadenej CSS, kde bude
zhodnotené, či je potrebná CSS a v akom rozsahu (teda tak aby sa poloha priechodu už
nemenila).
2. Priechod pre chodcov umiestnený za drevenou lávkou (v smere na Nám. hraničiarov)
s komplexnou úpravou lávky aj jej prípadného rozšírenia, patričného nasvietenia
priechodu, prípadnej úpravy jestvujúceho zvodidla (aby sa zbytočne nepredlžovali
trasy - cca 40 m od lávky) a dobudovania chodníka pre peších z priechodu na stavadlo
a zo stavadla na jestvujúci chodník po pravej strane Chorvátskeho ramena.

Jediná otázka: 
Skutočne p. Schlosser ako hlavný dopravný inžinier Bratislavy súhlasil s tým, že investor Petržalka City nemá realizovať finálnu podobu tejto križovatky už teraz, resp. v I. etape (ktorá mala začať ešte v septembri 2013), ale až v 2. etape, ktorá sa možno nikdy nezačne? Toto zvrátené torzo križovatky tam stojí už 40 rokov, a hlavnému dopravnému inžinierovi mesta to nevadí? Musí sa opäť čakať ďalších 40 rokov (prípadne na 2. etapu, ktorá je vo hviezdach)?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Zrušenie amnestií podporila väčšina, Mečiara podržia Smer a SNS

Parlament schválil aj vládnu deklaráciu, ktorá amnestie odsudzuje.

KOMENTÁRE

Prečo politici kričia: Ste nepriateľ národa

Reuters, Guardian, Politico a Economist nechceli poškodiť Slovensko.

KOMENTÁRE

Lexu by azda dokázala dostať ultraprecízna formulácia

Deklarácia, čo navrhuje Fico, je výborná forma, ale zlý text.


Už ste čítali?