reklama

Vy ste to urobil!

Nie, nemôžem povedať, že mi to vyslovene prekáža. To nie. Ale trochu mi to predsa len prekáža. Keď niekto niekomu vyká a povie: Vy ste tam bola. Alebo: Vy ste to urobil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Jasné, vykanie nie je v slovenčine celkom jednoduchá záležitosť a dá sa z toho urobiť pomerne pekná veda. To je asi taká naša milá vlastnosť, zo všetkého robiť vedu. Takže, teoreticky (aj prakticky, dajbože) to platí tak, že v slovenčine pri vykaní je sloveso vždy v druhej osobe množného čísla (boli, videli, čítali, robili, mali...), ale ostatné slovné druhy (podstatné meno, prídavné meno, zámeno a číslovka, ale aj trpné príčastie) sú v jednotnom čísle (pri vykaní jednej osobe, samozrejme). Celé poučenie napríklad tu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V poriadku, je to pomerne zložité a v bežnej komunikácii sa niekedy aj ten jazýček pošmykne. Nie, nebudem frflať, keď mi nesprávne „zavyká“ teta po osemdesiatke. Ale ten pán na rozhlasovej stanici, čo má taký vitálny názov (tá stanica), ten pán, čo tam straší s horoskopmi pomaly každý deň, a nie a nie sa naučiť (alebo aspoň pochopiť), že sa nevyká „vy ste povedala, vy ste napísal, vy ste pracovala, vy ste zažil...“, ale „povedali, napísali, pracovali, zažili...“, ten mi s tým fakt lezie na nervy. Nechápem to a nedokážem si to užiť.

A napokon, ak sa to niekomu nepáči: Majte ma rád. Nie: Majte ma radi. Lebo aj rád sa pri vykaní správne používa v jednotnom čísle.

Pedro Oravec

Pedro Oravec

Bloger 
  • Počet článkov:  197
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Zaujíma ma dianie v politike a udalosti na komunálnej úrovni (mesto, kraj). Cestovanie, turistika, bicyklovanie, čítanie, písanie sú činnosti, ktorými trávim voľný čas. Zoznam autorových rubrík:  JazykBratislavaVzťahyPolitika

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu