Objav, vychutnaj, zaži

Autor: Pedro Oravec | 17.2.2015 o 18:05 | Karma článku: 2,58 | Prečítané:  460x

Trojica slov „objav, vychutnaj, zaži“ dnes masovo ovládla reklamné a propagačné texty. Ako hlavy trojhlavého draka z jaskyne trčia tieto tri slová zo všetkých médií, z reklamných sloganov i priamo na ulici. Ako trojjediný reklamný bôžik vládnu marketingu od potravín po autá a byty. Ak by tie slová niekto zakázal používať, môže súčasne úplne zrušiť reklamné texty, pretože by v tých textoch boli samé biele miesta.

Objaviť podľa slovníka znamená „odhaliť doteraz neznámu vec, jav za pomoci výskumu, nových poznatkov“, alebo prosto „nájsť“. Objavovali sa ložiská surovín, prírodné zákony, no povedzme aj trhliny, fľaky alebo pocity. Nie tak však v reklame. V reklame a marketingu objaviť znamená už pomaly jediné slovo používané na označenie spôsobu, akým sa zákazník dostane k tovaru alebo k službe. Kedysi sa na tento účel používalo slovo vybrať si tovar, službu v obchode, v predajni. Dnes sa tovar, služba objavujú. Teda aspoň v reklamných textoch. Objav Nitru, krásy Louvru, harmóniu, pohodu a relax, čaro kávy, aplikáciu.

Vychutnať je podľa slovníka „s pôžitkom vypiť a s chuťou zjesť“. Vychutnáva sa bravčový rezeň a studené pivo. Dobre, vychutnať expresívne môže znamenať aj „s pôžitkom užiť, prežiť, zažiť“. Reklama významy jesť a piť nepozná a ponecháva ich na používanie tak nanajvýš pre dobytok. V reklame a marketingu vychutnať znamená výlučne pôžitkársku realizáciu spotreby. Vychutnaj si Paríž, futbalový zápas, vzrušenie, romantiku, október (!).

Zažiť podľa slovníka znamená stať „sa účastníkom niečoho, skúsiť, zakúsiť, prežiť“ alebo „byť svedkom niečoho“. Zažíva sa príhoda, udalosť, radosť, bieda, utrpenie. V marketingu sa však nemôže a nesmie pripustiť, že nákup a spotreba sú fádne, nevyhnutné a drahé, ale z nudného nákupu a banálnej spotreby sa musí urobiť zážitok ako vyvrcholenie, spotrebný orgazmus. Zaži Barcelonu, deň s Rytmusom, letnú romantiku, cenové šialenstvo, život (!).

Keby sa namiesto „objav, vychutnaj, zaži“ začali používať slová, ktoré do kontextu skutočne patria, keby sa veci začali pomenúvať svojím vlastnými menami, slovami, ktoré skutočne veci vystihujú, mohli by sa slová „objav, vychutnaj, zaži“ vrátiť ku svojim pôvodným významom. Objavovali by sa iba nové Ameriky, vychutnávali by sa iba dobré vínka a zažívali by sa iba veselé príhody.

Ako niekto môže platiť ťažké peniaze za takú textovú stupiditu, ako je „objav, vychutnaj a zaži“?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

EKONOMIKA

Technic sa nedá naučiť. Ako sa učiteľ stal dizajnérom Lega

Rád si z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?