Cyklotrasy a cyklistická doprava

Autor: Pedro Oravec | 15.6.2013 o 10:54 | (upravené 15.6.2013 o 11:03) Karma článku: 6,48 | Prečítané:  923x

V cyklodoprave sa za posledné obdobie udialo zopár pozitívnych zmien, resp. aspoň sa akosi zmenil smer (v pozitívnom slova zmysle). Politike pána Feika, ktorý je na magistráte zodpovedný za cyklodopravu, síce v mnohých prípadoch nerozumiem, v každom prípade mu však držím palce. Ešte sto rokov, a možno z toho niečo bude.

Ale teraz vážne. Že s parkovaním na chodníkoch a všeobecne s (pešou) dopravou v Bratislave je to bieda a treba s tým niečo robiť, som písal minule. Čo sa týka cyklodopravy, je už možné nadviazať na to, čo pozitívne bolo vykonané v nedávnom období, ale postaviť to z hlavy na nohy. Pár metrov nezmyselného cyklochodníka na Košickej ulici, Špitálskej ulici alebo na Viedenskej ceste nemôže byť ani len pozitívnym príkladom. Jadro je v desiatkach kilometrov neexistujúcich alebo neobnovovaných cyklotrás v meste a okolí. Nedávno by som bol napísal, že to, čo predvádza magistrát s cyklotrasami v Bratislave, je čistý výsmech. Dnes napíšem už iba to, že čosi sa v tejto veci deje a dúfajme, že dobrým smerom.

Cyklistická doprava má však v Bratislave dva zásadné problémy. Prvým je,  že to, čo často mesto nazýva „cyklotrasy“, jednoducho cyklotrasy nie sú. Ak sa pozrieme na cyklotrasy v civilizovanej Európe (Paríž, Viedeň, ktorékoľvek nemecké mesto), cyklotrasou sa väčšinou nazýva jazdný pruh, ktorý je jasne a jednoznačne farebne a výškovo (obrubníkom, prípadne skoseným obrubníkom) odlíšený od chodníka pre chodcov a od cesty. Jasne, aj vo Viedni nájdete miesta, kde to tak nie je, najmä v menej zaťažených oblastiach. Ide ale o princíp. To, čo donedávna predvádzalo mesto Bratislava, neboli cyklotrasy. Zobrať rozbitý, výškovo nerovnaký a s rôznou povrchovou úpravou vybavený bratislavský chodník, namaľovať na ňom bielou farbou v strede čiaru a vyhlásiť, že to vľavo je chodník a to vpravo je cyklotrasa (alebo naopak) – toto naozaj nie je tvorba podmienok pre cyklistickú dopravu v meste. Druhým problém je údržba. Ak by sme sa aj zmierili s predstavou, že iba bielou čiarou a ničím iným vyhradená časť chodníka je cyklotrasou, potom treba konštatovať, že aj toto riešenie je v teréne úboho udržované. Či už vezmeme Račiansku, Ružinovskú, Vajnorskú alebo časti Dunajskej či Moravskej cesty, ktoré sa nachádzajú v meste, ide o úbohý stav: vodorovné značenie (biela čiara) je už niekoľko rokov neobnovované, a teda prakticky neviditeľné, zvislé dopravné značenie je často zničené a neobnovené. Nestačí totiž iba otvoriť nejakú „cyklotrasu“, je potrebné ju dennodenne udržovať, a to najmä jej značenie.

Cyklotrasa by teda (cieľovo) mala byť vytvorená vedľa každej významnejšej komunikácie, a pritom výškovo a farebne odlíšená tak od chodníka ako aj od cesty. Cyklotrasy musia mať jasne a jednoznačne vyriešené križovania s chodníkmi pre peších a najmä jasne a jednoznačne vyriešené a svetelnou signalizáciou vybavené križovania s cestami. Cieľom by malo byť, aby mesto dokázalo ďalšiu časť cestujúcich v autách dostať k iným druhom prepravy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

DOMOV

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.


Už ste čítali?