reklama

Bieda kandidátov a čo z toho vyplynie II.

Toto veru nebola pozitívna správa. Nie je koho voliť. Prázdnota programov, prázdnota myšlienok, neznalosť veci, deficit charakteru, manipulácia. Frázy a klišé u všetkých kandidátov. Preto mi dovoľte pokračovať v úvahe.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (44)

O kandidátoch už ani slovo. Všetko už bolo povedané.

Všetci sľubujú to isté, krajšie zajtrajšky. Sľubujú to isté v zelenom. Okrem toho, iba ako taký „detail“, momentálne zašpinili celú Bratislavu svojimi tvárami na všetkých možných reklamných nosičoch, na tom hnusnom reklamnom smogu, pre ktorý sa už po Bratislave ani nedá prejsť a pre ktorý sa nám smeje pol sveta (ak nie celý). Minimálne, pokiaľ ide o reklamný smog, sú si rovní všetci (skúsený ľudomil najrovnejší).

Tým starším blogom som chcel povedať dve veci. Ak sa mi to nie celkom podarilo, je to moja vina. Takže, za seba, čisto subjektívne (pretože s názorom) som chcel povedať toto:
1. Nie je koho voliť. Kandidáti sú prázdni. Rozdiel medzi nimi je len väčšie alebo menšie zlo.
2. a podstatnejšie: tzv. ľavica aj tzv. pravica sú vlastne iba dva tímy jedného klubu. Družstvo A a družstvo B. Ale klub je totožný, obom tímom ide o úplne to isté, o svoj vlastný prospech, o tunelovanie, o krádeže.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Porovnanie s boľševikom prišlo v blogu preto, lebo tieto a žiadne iné voľby na tom nič nezmenia, presne ako za boľševika. Za komanča sa neúčasťou vo voľbách demonštroval nesúhlas s komančom.

Možným riešením je osobné rozhodnutie nezúčastniť sa na voľbách. Aj nevoliť je jasný postoj. Voliť nie je povinnosť, ale právo. Ak som si nevybral, nie som povinný voliť. Ak nemám koho, je legálne a legitímne nevoliť. Som presvedčený, že neúčasť na voľbách alebo vhodenie prázdnej obálky je rovnako zodpovedné a ťažké rozhodnutie (ak nie ešte ťažšie) ako výber toho najmenej zlého kandidáta.

Protiargument znie, že treba naprávať veci krok za krokom, aj s pomocou tzv. menšieho zla, ale ja s tým nesúhlasím. Spýtam sa: V Sofiinej voľbe by ste ako volili? Čo je tam menšie a väčšie zlo? Zlo je stále iba zlo a niekedy sa nedá voliť. Alebo voliť "nevoľbu". Nie je to ľahké, povedal by som, že je to možno aj náročnejšie a ťažšie než si vybrať menej zlého kandidáta. Je to voľba ako každá iná. Aj rozhodnutie nevoliť chce od človeka veľa. Možno viac, ako voliť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Voliť z tohto výberu niekoho je v podstate mravné zlyhanie, a je jedno, koho. Za kleptokrata sa neúčasťou vo voľbách demonštruje nesúhlas s kleptokratom. Ťažké?

Možno je jadro problému aj v tomto: V podstate otázka znie, ako by sa v tejto spoločnosti (Slovensko) mohol objaviť slušný človek. Bingo. Asi nijako. Spoločnosť je skrz naskrz prehnitá. Otrávená. V rozklade. Neexistuje tu, nevyrástla tu, neobjavila sa tu žiadna uveriteľná morálna autorita. Slovensko je jedno malé obludné prázdno preplnené celebritami.

Ďalší protiargument znie, že ak nemám riešenie, tak nemám právo kritizovať stav. Toto je na Slovensku celkom bežne rozšírený mýtus. Ja si naopak myslím, že najprv treba vedieť povedať, že je niečo zle, a to bez toho, aby som nutne vedel v tom istom momente aj riešenie. Na to, aby sme mohli začať hľadať riešenia, musíme vedieť najprv pravdivo pomenovať stav. Nemusím nutne vlastniť krajčírstvo, aby som smel povedať, že kráľ je nahý. Alebo musím?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V koho prospech alebo neprospech to bude, je mi lautr jedno. Ak pomenovanie skutočnosti alebo pravda nahrávajú v niekoho prospech alebo neprospech, nie je to asi moja chyba. To, že jeden je za mínus 20 a druhý za mínus 19 a pol, to je presne o tom menšom zle.

Som zrejme galakticky naivný, že v politike hľadám dobro, morálku, integritu. Nehanbím sa priznať to, som naivný. Nemal by však byť náhodou prezident integrujúca osobnosť, gigant ducha, intelektuál, morálna opora a ďalšie - pre niekoho možno blablabla? Pre mňa by mal byť. Ja tam takého nevidím. Zlo je pre mňa zlom, či je menšie alebo väčšie. Nechcem sa podieľať na zle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemám patent na rozum a sám mám pochybnosti. Je to na rozhodnutí každého z nás. Moja odpoveď dnes je nevoliť. Ale mám iba svoje svedomie. Každý za seba si to musí premyslieť a prísť k záveru, či nevoliť, alebo voliť, a ak voliť, tak koho.

Nie, ja som si nevybral. Ak ste si vybrali, nech sa páči. Smelo k urne.

Pedro Oravec

Pedro Oravec

Bloger 
  • Počet článkov:  197
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Zaujíma ma dianie v politike a udalosti na komunálnej úrovni (mesto, kraj). Cestovanie, turistika, bicyklovanie, čítanie, písanie sú činnosti, ktorými trávim voľný čas. Zoznam autorových rubrík:  JazykBratislavaVzťahyPolitika

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu