reklama

Ftáčnik a plošná amnézia obyvateľstva

Kandidatúru bývalého primátora Bratislavy Ftáčnika za župana bratislavského VÚC považujem za šírenie poplašnej správy prvého stupňa založené na kandidátovom predpoklade plošnej amnézie obyvateľov Bratislavy a okolia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Pretože ľudská pamäť má sklon k spomienkovému optimizmu, inak povedané má tendenciu zlé vymazávať, asi si treba pripomenúť Ftáčnikove "úspechy" na poste primátora Bratislavy. Teda to, čo sa mu ako primátorovi neveľmi vydarilo.

A máme tu prvý highligt: Takmer všetky zásadné katastrofy v bratislavskej doprave, teda odstavenie električkovej trate na Hlavnú stanicu (november 2011), odstavenie tunela pod Hradom (február 2012), rozhodnutie o nestavaní tunela popod Dunaj a stanice Filiálka (december 2012), a odsunutie zahustenia staníc pre S-Bahn na území Bratislavy na obdobie po roku 2025, sa udiali v období, kedy bol primátorom Ftáčnik, Hoci tieto míny mu v mnohom zanechali jeho predchodcovia ako výsledok roky neriešených problémov, za spôsob, akým sa Ftáčnik postavil k týmto katastrofám, a rýchlosť, ktorou ich (ne)riešil, niesol a nesie zodpovednosť už výlučne on sám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Filiálka za Ftáčnika, keď sa tu ešte rojčilo o podzemnej stanici a tuneli popod Dunaj. Bez tej najmenšej zmeny trvá zúfalý stav Filiálky dodnes.
Filiálka za Ftáčnika, keď sa tu ešte rojčilo o podzemnej stanici a tuneli popod Dunaj. Bez tej najmenšej zmeny trvá zúfalý stav Filiálky dodnes. 

Bod dva, trať na Hlavnú stanicu nechal Ftáčnik rok po nástupe do funkcie ďalej devastovať a pre jej opravu nepohol ani prstom. A nechal ju úplne zdevastovať a potom zatvoriť. Nebol schopný opraviť ani dvesto metrov trate, a donekonečna sa vyhováral na súkromného investora, ktorý nemal s najviac zdevastovanou časťou trate (od STU po MF SR) nič spoločné. 

Po tretie, Ftáčnik na prelome rokov 2013/2014 viackrát na rôznych prezentáciách a besedách k petržalskej električke na otázku, kde je projektová dokumentácia, podľa ktorej mesto údajne stavia, a prečo nie je zverejnená, prisľúbil, že dokumentácia bude zverejnená onedlho, hneď po jej zaplatení mestom. Napriek jeho sľubom dokumentácia stavby nebola dlhodobo zverejnená, takže občania sa nemali šancu dozvedieť, čo vlastne mesto stavia a podľa akej dokumentácie. Ak chcel niekto stavbu pripomienkovať, musel by poznať jej projekt. Projekt však Ftáčnik nezverejnil, pretože nebol zaplatený, takže ho nikto nepoznal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Starý most bol zatvorený v máji 2010, stavba mosta (a trate do Petržalky) sa začala v októbri 2013, hotovo malo byť v auguste 2015.
Starý most bol zatvorený v máji 2010, stavba mosta (a trate do Petržalky) sa začala v októbri 2013, hotovo malo byť v auguste 2015. 
V auguste 2015 hotovo nebolo, na Štúrovej sa totiž minimálne rok pestovali paradajky. Električka začala chodiť po Starom moste až v júli 2016.
V auguste 2015 hotovo nebolo, na Štúrovej sa totiž minimálne rok pestovali paradajky. Električka začala chodiť po Starom moste až v júli 2016. 

Bod štyri, Ftáčnik vytruboval, že chce ďalšie cyklistické trasy. Avšak to, čo v cyklodoprave v Bratislave akože urobil, bol podvod a lož. To neboli (a stále nie sú) cyklotrasy, to bol (a je) výsmech. Neurobil v meste žiadnu poriadnu cyklotrasu, a ak by okolo Bratislavy neboli staré hraničiarske a novšie vodohospodárske cesty, tak by tu z hľadiska cyklotrás nebolo po Ftáčnikovi nič. Na poriadne cyklotrasy by musel dať najprv dokopy cesty, chodníky, obrubníky, a nielen maľovať akési nezmyselné farebné čiary a plochy kade-tade po rozmlátených cestách a chodníkoch. 

Toto je primátorská predstava štandardnej bratislavskej cyklotrasy za Ftáčnika, žiaľ, nielen za Ftáčnika.
Toto je primátorská predstava štandardnej bratislavskej cyklotrasy za Ftáčnika, žiaľ, nielen za Ftáčnika. 

Po piate, Ftáčnikovou prioritou bola vraj Bratislava ako zelené mesto, „namiesto bilbordov stromy“. Pritom opak bol pravdou. Ftáčnik sa zvykol chváliť tým, kde dal dole reklamu, ale zabudol povedať že priamo magistrát počas jeho funkcie prispieval k obludnému reklamnému smogu v Bratislave. Obrovské reklamné plochy magistrátu mali pôvodne slúžiť len okolo majstrovstiev v hokeji pre účely propagácie akcií mesta. Magistrát si reklamné plochy ponechal a dlho po majstrovstvách na nich robil reklamu aj čisto komerčným projektom. Samotný magistrát zahustil reklamu na tých najexkluzívnejších miestach mesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Tieto reklamné obludy boli za Ftáčnika po celom meste. Zabudli sme.
Tieto reklamné obludy boli za Ftáčnika po celom meste. Zabudli sme. 

Bod šesť, Ftáčnik sa (iba) kasal, že bude revitalizovať Horský park, ale počas svojho pontifikátu absolútne nič neurobil s desiatkami lokalít, ktoré boli (a stále sú) na tom podstatne horšie než Horský park. Akoby žil v nejakom inom meste, že nevidel, v akom príšernom stave bola (a stále je) celá Bratislava. Alebo konkrétne napr. Trnavské mýto, Kamenné námestie, Námestie SNP, Kollárovo námestie, Šafárikovo námestie, Námestie slobody... Bratislava za Ftáčnika vyzerala (a stále aj dnes vyzerá) ako po totálnej vojne.

Kollárovo námestie za Ftáčnika. Absolútne nič sa tam nezmenilo dodnes.
Kollárovo námestie za Ftáčnika. Absolútne nič sa tam nezmenilo dodnes. 
Trnavské mýto za Ftáčnika. Taktiež dodnes bez žiadnej veľkej zmeny.
Trnavské mýto za Ftáčnika. Taktiež dodnes bez žiadnej veľkej zmeny. 

Kauza sedem, Ftáčnik takmer celé svoje funkčné obdobie šetril o dušu spasenú. Odstavenie tratí, zastavenie dopravných stavieb, resp. ignorovanie údržby bolo podľa neho súčasťou úsporných opatrení. Hoci Ftáčik akože „šetril“, pred primátorskými voľbami pocítil potrebu ľuďom namazať ústa medom. Tesne pred voľbami akoby zázrakom rozbehol tri zásadné dopravné projekty v Bratislave: električkovú trať do Petržalky, rekonštrukciu električkovej trate v Dúbravke a na Hlavnú stanicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po ôsme... ale však stačilo. Trend aj schopnosti bývalého primátora Ftáčnika sú zrejmé. Bývalý primátor a súčasný kandidát na župana nebol schopný udržovať chod mesta a teda plniť elementárnu povinnosť samosprávy, a už vôbec nebol v stave začať a najmä ukončiť nejaký rozvojový projekt. Nič za ním po rokoch vo funkcii primátora neostalo. Urobil veľmi málo, takmer nič, a bol iba ďalšou hanbou a sklamaním Bratislavy.

Ftáčnik môže sedieť v parlamente, učiť na univerzite alebo hoci aj pobehovať s ústavou po hrade, len ho, preboha, nenechajte sedieť v akejkoľvek riadiacej funkcii v samospráve. To nemôže dobre dopadnúť.

Pedro Oravec

Pedro Oravec

Bloger 
  • Počet článkov:  197
  •  | 
  • Páči sa:  22x

Zaujíma ma dianie v politike a udalosti na komunálnej úrovni (mesto, kraj). Cestovanie, turistika, bicyklovanie, čítanie, písanie sú činnosti, ktorými trávim voľný čas. Zoznam autorových rubrík:  JazykBratislavaVzťahyPolitika

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu